Ultralight Pedestrian

Human powered minimalistic approach to life, love and the outdoors by foot, bike and paddle

rutemarkering2

Ruten er markeret med disse skilte hele vejen her omkring Allinge Sandvig

For nogle år siden gik jeg Bornholm rundt langs kyststien sammen med Moses og Knut, det var i november måned, og vi gik ruten uret rundt om øen. Jeg fik vist aldrig skrevet om den tur selvom, den var god, så det forsøger jeg lige, at råde bod på med at gå ruten endnu engang, bare i den modsatte retning.

mosesogknut

Moses og Knut ved Helligdomsklipperne i november 2015

Jeg havde afsat fire overnatninger til turen, hvilket betød stiens 115 eller 120 km (afhængig af hvem du spørger), skulle tilbagelægges med en ca. opdeling på 10-30-30-30 og 15 km. Ruten kan ses på viewranger her, og jeg kan også anbefale Frits Ahlefeldts guide til Bornholm rundt, som du kan finde her.

førstemorgen

Første camp ved Arnager

En af de mange gode ting ved Bornholm er at den kaldes for solskinsøen og at terrænet er exceptionel varieret hele vejen rundt med sandstrande i syd og øst, der giver vej til klippekyst og stigninger mod nord og vest. Hele vejen rundt har du fantastisk view af havet, og de byer du passerer byder på  lækker fiskebuffeter (vi fik en i Gudhjem) og gode is.

lostcoast

Sydkystens sandstrand komplet med træer og havgus gav det en ‘Lost Coast’ fornemmelse

Eneste minus er manglen på lejrpladser, men det kan du løse med lidt spørgen rundt, og lidt tyvcamping som en af deltagerne udtrykte det. Skal lige siges, vi var lidt uden for sæson, så vi fik bl.a. lov til at slå telte op tæt på kysten ved Snogebæk havn.

nielsvandrer

Vejret var til shorts om dagen, her i sydkystens klitter og plantager

Vi ankom onsdag aften med færgen fra Ystad kl. 19.45. Vi havde sat os for at vandre de første 10 km ud til Arnager, hvor Moses havde fortalt mig, der lå to sheltere. Dem fandt vi først dagen efter, så i stedet slog vi teltene op lige øst for Arnager i mørke. Jeg vågnede allerede tidligt torsdag morgen ved fuglenes pippen. Erik, som jeg har været på tur med før, var også oppe, så ham og jeg tog fusen på Henrik, det tredje medlem af vores lille trio, ved at meddele ham, at nu gik vi. Lydene fra Henriks telt blev straks mere pakke målrettede, og han kom hurtigt til syne.

ensomvandrer

Henrik øst for Dueodde på vej op mod Snogebæk langs stranden

Ruten går primært langs stranden, men væver sig op og ned i klitterne og ind i plantagerne. Omkring Raghammer var bolden i skydeterænnet hejst, så vi måtte pænt uden om for ikke at blive snipet med den 12,7 mm riffel, de bl.a. lå og skød med. Jeg fik hverken lov til at skyde eller tage billede af den, men den er stor og gør ondt at blive ramt af.

rutemarkering

Op og ned af stranden og ikke altid på så flotte trapper

Vi fortsætter mod Dueodde fyr, hvor vi får os et hvil og en is inden vi begiver os ud på de flotte hvide sandstrande og dagens sidste kilometer ind mod Snogebæk. Her havde isdamen fortalt os, der lå et shelter og man kunne slå telte op tæt på havnen. Vi ankommer sen eftermiddag. Vinden er lidt kold efterhånden som solens magt tager af. Vi er i poserne tidligt og sover godt til fredag morgen.

morgensnogebæk

Mit Tarptent Stratospire 1 ved solopgang i Snogebæk havn fredag morgen

Jeg er igen tidligt oppe og frisk, så jeg begiver mig afsted nordpå langs den berømte Balka strand. Morgenen er solfyldt og flot, men stadig kold. Den svenske producent Revolution Race har foræret mig et sæt Bamboo Skin, som jeg har med for at teste og anmelde, når jeg har en mere uddybende mening end de her fire dage kan give. Denne morgen har jeg dem på under mine shorts, og jeg har sovet i trøjen.

Østkysten begynder efter Balka og Neksø at blive mere stenet og stien går langs kysten ikke på kysten. Ret hurtigt bliver jeg passeret af Henrik med et, ‘vi ses i Svaneke!’

skanser

Ruten følger her gamle skanser som er overalt på Bornholms kyst

På torvet i Svaneke holder vi opsamling med en kop kaffe inden vi spiser is i havnen og begynder at gå mod næste by som er Gudhjem. Jeg har en hemmelig plan om at ramme Gudhjem i tide til fiskebuffeten i det gamle røgeri på havnen. Det sidste stykker ind mod Gudhjem gås i forrygende sommervejr og varme, hvilket også kræver en længere siesta i en liggestol på havnen i den lille by Listed.

solnedgangfiskere

Hele vejen rundt så vi en del fiskere på jagt efter ørred, her i solnedgangen om fredagen

Efter fiskebuffeten i Gudhjem lister vi de sidste to kilometer ud til Salene bugten, hvor vi tyvcamper ved stranden sammen med en gruppe fiskere på jagt efter ørred.

takelessdomore

Vandrestavenes visdom

Lørdag morgen starter med det kuperede terræn omkring Helligdommens klipper, som er en række navngivet klipper der ligger forneden af de stejle skrænter på nordsiden af Bornholm. Efter dem kommer ruten på lidt asfalt omkring de tre byer Tejn, Sandvig og Allinge, men du kommer også ud og går langs klipperne ved kysten.

erikholdersigforørene

Kanoner afprøves af Erik omkring skanserne ved Svaneke

I Allinge holder vi en pause inden vi går ud på Hammerknuden og mod fyret. Hammeren er kendt for sit smukke og vilde terræn. Det er også herude det gamle berømte slot Hammerhus ligger. Her har de bygget et nyt besøgscenter, som Henrik og jeg går op og inspicerer mens Erik fortsætter ned langs kysten.

hammeren

Vandring ude på Hammerknuden nord for Hammerhus

Vi mødes igen ved stenbruddet omkring Ringebakkerne. Jeg fortsætter ned mod Askebæk og slår lejr der, da jeg ikke gider ligge inde i stenbruddets skygger. Her finder jeg en fantastisk lejr med udsigt til solnedgang og en lille bæk med frisk vand bagved.

hammershus

Den imponerende ruin af Hammershus set fra det nye besøgcenter

Aftenen går med at sidde uden for teltet med benene i soveposen og læse på min kindle mens solen langsomt synker i havet. Hold nu op, vi har været heldige med vejret på denne tur.

sidsteaftencamp

Den sidste aften nydes i fulde drag mens solen langsomt går ned

Søndag morgen går vi de sidste 15 km ind mod Rønne og færgen, der skal tage os tilbage til Ystad og hjem.

Sovesystem:

Montbell Downhugger 900 #2, Thermarest Prolite Small og sitpad fra Gossamer Gear til at have under benene om natten. Soveposen var måske lige varm nok, og jeg havde nok kunne klare mig med #5 modellen i stedet, men det er nu rart ikke at fryse om natten.

Rygsæk:

Gossamer Gear Gorilla Pack, den er en god størrelse til en 4-5 dages tur, og jeg har fået modificeret den interne ramme, så den går ned i hoftebæltet, så den teoretisk kan bære vægt lidt bedre.

Shelter:

Jeg regner med at bruge mit Tarptent Stratospire på min krydsning af Skotland næste måned, så jeg havde det med for at få en god fornemmelse og vane med det inden den tur. Til denne tur var det overkill, og jeg havde sagtens kunne klare mig med min Hyperlite Tarp.

Tøj og sko:

Jeg havde medbragt en merino t-shirt, og sammen med min Vindbreaker fra Montbell og gamle GoLite shorts var det alt rigeligt i løbet af de fleste dage. Til om aftenen havde jeg Bamboo sættet og en tynd fiberjakke fra Berghaus. De lange bukser var fra Montane i det vejrudsigten så for varm ud til Lundhags. Jeg havde mine Altra Lone Peak sko på, som jeg havde planlagt skulle med mig til Skotland. Det bekymrer mig bare lidt at knopperne under trædepuderne allerede er godt nedslidte, hvilket ikke gør så meget på Bornholms relative gode tørre stier, men alt andet lige betyder dårligt fæste i et vådt skotsk føre. Jeg er i tænkeboks om ikke, det betyder, jeg er nød til at finde en anden sko til Skotland. I så tilfælde bliver det nok en Roclite 315 fra Inov8, da jeg ikke kan skaffe en Altra inden. Jeg er lidt skuffet i det, de kun har gået en ca. 400 km, hvor noget godt nok har været i stenet terræn i Pyrenæerne, men alligevel. Vandrestave er de tredelte fra Gosammer Gear

Fotos er taget på Sony Xperia og Canon Powershot G16

Herunder en lille hurtig ‘sunset’ video fra sidste aften.

2 thoughts on “Bornholm rundt langs kyststien

1. Tommy says:

I ligner nogle seriøse gutter; men hvorfor tager i 2 korte og 3 lange dage? De 2 korte kan vel gå for én dag? Og hvorfor tager i den i urets retning; når de fleste tager den mod uret (efter en der mener, det er bedre)?. Har selv gået turen mange gange i urets retning, fordi det passer bedre med lejrepladser. Men vil prøve turen omvendt, hvor jeg tager første etape til Snogebæk, for derefter at gå ned på de 30 km per dag.

1. Niels Blok says:

Hej Tommy. Vi ankom først sent den første dag, så det var givet det var en kort dag. Retningen ar udelukkende udfra at, jeg tidligere har gået den anden vej rundt, og ville se et andet perspektiv 🙂

God tur, Bornholm er skøn i solskin!